Köpvillkor

Myggfri är Sveriges ledande webbshopp mot mygg & knott och vår filosofi är väldigt enkel. Vi vill att du som kund ska vara nöjd med oss och med produkter som du handlar hos Myggfri.

Köpvillkor

På Myggfri.nu hittar du marknadens ledande varumärken inom mygg- och knottförebyggande produkter. Vi är stolta över att vara experter inom vår bransch, dessutom erbjuder vi låga priser och snabba leveranser.

Våra produkter fungerar olika beroende på behov men alla har en gemensam nämnare – att skapa en myggfri miljö runt om dig, din tomt eller inuti ditt hus. Att handla på Myggfri är enklare och bekvämare än att handla i en vanlig affär. Du väljer helt enkelt det du vill ha, klickar på knappen "gå till kassan" där namn och adress anges samt betalsätt. Kort därefter är varorna på väg hem till dig.

Myggfri skickar vanligtvis beställningar till kund redan samma dag men senast inom 24 timmar om produkten finns i vårt lager och beställningen görs innan kl 14.00. För större försändelser är leveranstiden 1-3 arbetsdagar.

Alla artiklar i vårt sortiment har testats under flera år och samtliga kemiska medel är testade och godkända enligt svensk och europeisk (EU) standard/lagstiftning.

Betalning
Leveransvillkor
Ångerrätt & Öppet Köp
Garanti
Reklamation
Returhantering
Återförsäljare
Integritetspolicy

Betalkort och Kreditkort

Genom Bambora ePay kan vi erbjuda säker kortbetalning för våra kunder. Bambora gör det möjligt att ta betalt med betal-, bank- eller kreditkort direkt i webbutiken via SSL, dvs krypterat och säkert. Bambora är certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

Vi accepterar även kort med det senaste och säkraste betalningsättet - 3D Secure Läs mer på din banks hemsida.
Hos Myggfri kan du handla och betala säkert med följande kort: VISA, MasterCard, Eurocard och American Express. Det tillkommer inte någon kortavgift.


 

AfterPay faktura och delbetalning

Faktura

Vi erbjuder betalning med faktura i samarbete med Afterpay (bifirma till Arvato Finance AB) (nedan ”AfterPay”). Betalningsvillkor är 14 dagar och det tillkommer en avgift på 29 kr. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. För fullständiga villkor läs mer här.

OBS! Betala fakturan som du får med paketet, med OCR nummer till AfterPay - ej inbetalning till myggfri.nu bankgiro.

Delbetalning

Genom samarbete med AfterPay ges du möjlighet att dela upp din betalning. För information och fullständiga villkor läs mer här.

Fakturan har 14 dagars kredittid. Vid utebliven betalning kan en påminnelseavgift om 60 kronor tillkomma.

AfterPay behandling av personuppgifter

Vid köp med faktura kommer AfterPay behandla dina personuppgifter som personuppgiftsansvarig. Personuppgifterna behandlas bland annat för fullgörande av avtalet, samt för att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll. För mer detaljerad information om AfterPays behandling av personuppgifter och dina rättigheter i samband med behandlingen se här.

Om du mot förmodan inte kan bli erbjuden att betala med AfterPay, kan du välja att betala med kort i stället.


 

Direktbetalning med Swedbank

Har du Swedbank kan du välja att betala med direktbetalning. Du länkas över till Swedbank och får logga in på ditt  Swedbank konto för att fullfölja betalningen. Välj Direktbetalning och klicka på vidare för att fortsätta med inloggningen.


 

Swish

Har du Swish på din smarttelefon (Android, iOS eller Windows) så kan du betala snabbt, enkelt och tryggt genom att föra över din ordersumma till 123 304 86 26. I meddelandefältet kan du ange ditt ordernummer. När betalningen är genomförd får du en bekräftelse att din överföring har kommit till Myggfri.nu (3wShop AB). Gör du din order innan kl 14:00 och betalar in skickar vi sändningen redan samma dag och du kan invänta din sändning inom 2-4 arbetsdagar. 


 

Bankgiro Förskottsbetalning

Du kan även betala i förskott via Bankgiro till 415-6402. Var vänlig och ange ditt ordernummer som referens. Varorna skickas senast nästa arbetsdag från att betalning är oss tillhanda.


 

Leveranstid

Vi har vanligtvis alla produkter i lager och levererar inom 2-4 dagar.

De beställningar som inkommit innan 14:00 packas och skickas oftast samma dag under perioden maj-aug.  

Vid mindre paket såsom förbrukningsvaror, tillbehör och myggmedel använder vi oss av PostNord. PostNords leveranser går oftast på några få arbetsdagar och om möjligt, levereras direkt i brevlådan. Vid annat fall, levereras sändningen till närmsta ombud för uthämtning och du som kund får notifikation för detta.

Vid frakt för övriga större produkter använder vi DHL som fraktbolag som levererar till närmsta utlämningsställe. När sändningen skickas med DHL, får du ett mejl när paketet har packats med ett sändningsnummer där du kan spåra din sändning på DHL's hemsida.

Spårning av ditt paket börjar efter att den scannats för första gången hos distributören, normalt vid 21:00 samma dag. Varorna levereras därefter till ett utlämningsställe där du hämtar det efter att du fått ett SMS till det mobilnummer som du angett i kassan.

Kontrollera alltid att paketet inte är skadat, eftersom det inte går att att reklamera fraktskador som du upptäcker först när du kommit hem.

Mobiltelefonnummer måste anges för att Sms-avisering skall kunna skickas till mottagaren.

Vid köp av varor i Sverige kan varorna hämtas på myggfri.nu:s kontor. Då kan man välja bort frakten vid beställningen.

Avbeställning och Ändring av Order

Du har möjlighet att ändra din order fram till dess att paketet packats hos Myggfri. Ändring kan göras efter kontakt med kundservice. Efter att din order paketerats kan ytterligare fraktkostnader tillkomma.

Outlöst Försändelse

För försändelse som ej lösts ut och ej avbeställts utan gått i retur till Myggfri debiteras en avgift om f.n. 300 kr inklusive moms för att täcka Myggfri omkostnader (såsom transport- och administrationskostnader).

Restorder

Vi gör allt för att ha alla varor på lager, men tyvärr kan någon vara ta slut ibland. Om det står "Betällningsvara" när du lägger en produkt i din varukorg betyder det att vi inte har varan på lager för tillfället, men att den är beställd och vi informerar dig så snart vi har den hos oss igen.

Utanför Sverige

Vi levererar även till många länder både inom och utanför EU. När du har tryckt dig vidare i kassan kan du välja det land som du önskar att få leverans till för att se fraktpriser och särskilda regler som gäller för det landet. Om ditt land inte visas i listan kan du skicka ett e-mail till oss på kundservice@myggfri.nu för att komma överens om sändningsvillkoren. Observera att fraktpriserna är beroende av paketets volym, vikt samt det landet som du väljer att få leverans till. Kassan visar det exakta priset för frakten för just din beställning.

Tullavgifter tillkommer för länder utanför EU.

Som kund hos Myggfri har du alltid 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot din produkt. Ångerrätten regleras i distans- och hemförsäljningslagen. Hos Myggfri har du som kund rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan är hel.

För att nyttja din ångerrätt behöver du ånga dig muntligen eller skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning. Detta kan du göra hos vår kundservice på telefonnummer 031-788 16 30, eller via e-mail till kundervice@myggfri.nu. Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är välpaketerad och når Myggfri oskadad.

Myggfri återbetalar ångrade köp så snart som möjligt efter mottagen retur, men senast inom 14 dagar efter att paketet ankommit. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köp, i annat fall kontaktar Myggfri kunden för en alternativ lösning.

Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Myggfri rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.

Följande måste uppfyllas vid åberopade av ångerrätt:

  • Kvittot ska bifogas i samband med returen.
  • Varan skall returneras i dess originalkartong samt med dess inneremballage.
  • Vid retur skall varan vara komplett med alla tillbehör.
  • Ångerrätten gäller inte våra företagskunder utan här gäller Köplagens villkor.

Vid retur av produkt läs Returhantering.

Vi på Myggfri vill att du som kund känner dig trygg hos oss. Vi lämnar därför alltid ett års garanti på alla produkter om inget annat anges. Förbrukningsartiklar, exempelvis batterier och laddare, har vanligtvis 6 månaders garanti.

Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom garantitiden förutsatt att funktionsfelet inte beror på yttre omständigheter som handhavandefel eller fysisk åverkan. Om du upptäcker någon form av skada vid levernasen av din vara ska du informera oss snarast för reklamation. Den bifogade fakturan gäller som garantibevis och skall kunna uppvisas för att kunna åberopa garantin.

Om du önskar att returnera en trasig produkt, kontakta vår kundservice via e-mail eller telefon för att få hjälp med ärendet. Myggfri står för din returfrakt inom garantitiden genom att skicka ut en fraktsedel.

Garantin gällande Mosquito Magnet och ThermaCell: 

Har du någon av dessa varumärken gäller det en liten förändring vid hantering av garantiärenden. Myggfri hjälper dig att felsöka och vägleder med montering av nya delar. Vid fel som kräver inlämning av produkten kan du ringa Mosquito Magnets support på 031- 3000 500, eller göra en serviceanmälan på www.acretoservice.se för att få hjälp med att skicka in din vara till rätt verkstad.

För produkter utanför garantitid men inom reklamationsrätten, som är 3 år, ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel hos konsumenten. Myggfri hjälper dock dig att få problemet åtgärdat genom att assistera med felsökning och att hjälpa med att skicka produkten till rätt auktoriserad verkstad.

Tänk på att reklamera funktionsfel inom skälig tid från det att du upptäckt felet för att inte riskera att falla utanför garanti- eller reklamationstiden.

För att underlätta för dig som kund kan du följa dessa steg:

  1. Fyll i och bifoga vår reklamationsblankett (PDF).
  2. Skicka med övriga uppgifter och bilder som kan hjälpa oss att förstå och upptäcka problemen lättare.
  3. Maila oss på kundservice@myggfri.nu , eller ring på 031-788 16 30 för att upplysa om ytterligare information eller frågor som kan hjälpa ditt ärende.

Reklamation gällande Mosquito Magnet:

Har du en Mosquito Magnet produkt där garantin har utgått och som kräver en ny del kan vi på Myggfri hjälpa dig att genomföra köpet och skickar den till dig. Detta gäller enklare delar som kan bytas ut av kunden själv.

I det fall att din produkt kräver reparation eller ersättning kan du kontakta en av våra auktoriserade Mosquito Magnet verkstäder direkt.

Vid Garanti och reklamation, samt Ångerrätt och Öppet Köp kan du följa stegen nedan för att returnera din vara till oss:

  1. Se till att ha fyllt i och anmält en garanti eller reklamationsblankett till Myggfris kundtjänst. Detta mailar du till kundservice@myggfri.nu.
  2. Slå in produkten väl i dess originalförpackning tillsammans med samtliga manualer och tillbehör. Du ansvarar för att paketet kommer fram till Myggfri utan skador.
  3. Bifoga en kopia på ditt kvitto och övriga upplysningar som hjälper med ditt ärende.
    Adress för att returnera paketet är:
    Myggfri.nu (3wShop AB)
    Göteborgsvägen 89
    431 30 Mölndal
    Sverige
  4. Spara inlämningskvittot för säkerhet.

Om det underlättar för din del är du alltid varmt välkommen på en kopp kaffe på vårt kontor i Mölndal. Då slipper du fraktavgiften och kan tala om vad det är för problem med din produkt. Se till att ha fyllt i reklamationsblaketten innan du kommer förbi. 

Observera att vid retur avseende Mosquito Magnet behöver du returnera din produkt enligt www.acretoservice.se eller kontakta en av våra auktoriserade Mosquito Magnet verkstäder

Hos Myggfri kan du som återförsäljare handla till produkter avsedda för vidareförsäljning till konsument. En återförsäljare skall uppfylla återförsäljarvillkor för att kunna lägga ordrar.

Försäljningsvillkor

För att bli registrerad som återförsäljare hos oss på Myggfri behöver du skicka in ett e-mail om det där du beskriver din organisation och önskemål av produkter. På Myggfri har vi gräns på ett minsta belopp beroende på vilka maskiner du önskar dig köpa.

Vid förstagångsbeställning gäller nedanstående:

  • Myggfångare - Minst antal beställning 5 st.
  • Avvisande - Minst 3500 kr.  

Vi tar ingen expeditionsavgift eller annan hanteringsavgift utöver fraktavgiften som tillkommer.

Betalningsvillkor

För kreditgodkända kunder gäller normalt 30 dagar inom kreditgränsen. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% gällande referensränta. För kunder som ej är kreditgodkända eller om kreditgränsen är överskriden krävs betalning i förskott.

Leveranstider

En preliminär leveranstid anges på alla produkter. För varor som finns i lager sker leverans ofta inom 2-4 dagar. För mindre paket använder vi oss av "PostNord Varubrev Förstaklass" för att leverera varorna till er, som går oftast ännu fortare. 

Vid beställningar på Myggfångare använder vi oss av "DHL - Paket" för att leverera till er angivna leveransadress.

Priser

Vi förbehåller oss rätten att justera priserna utan varsel. Priser anges i regel både exklusive och inklusive moms. Eventuella rek.priser som anges ska endast ses som vägledande. Våra kunder är helt fria att sätta vilket pris som helst, både över och under vårt rek.pris.

Gällande Mosquito Magnet och ThermaCell produker där vi själva agerar som återförsäljare förblir marginalerna mindre än produkter som vi i annat är distributörer av.

Frakt

Gods skickas med Posten, Schenker eller UPS. Vi det fall att fraktskada upptäcks vid mottagning av leveransen, som gör att en eller flera produkter skadats eller saknas, måste du som mottagare anmäla detta omgående:

1. Du måste som mottagare reklamera den hos distributören. Vi rekommenderar att du granskar försändelsen vid mottagandet och reklamerar vid samma tillfälle om skadan är synlig. Om du upptäcker skadan först efter att du har mottagit paketet kan du göra en reklamation på deras hemsida. För att kunna reklamera din vara måste du spara emballaget eftersom detta ska inspekteras av distributören.

2. Anmäl detta hos oss på Myggfri genom att skicka ett e-mail till: kundsupport@myggfri.nu där du beskriver och meddelar att du har reklamerat försändelsen och anger reklamationsnumret, samt vilka varor som saknas eller skadats och antal. Då har vi möjligheten att skicka rätt antal ersättningsprodukter.

Reklamationer och returer

För att kunna upprätthålla en god servicenivå får ingen återleverans ske till oss utan ett returnummer. Detta nummer erhålls av vår kundtjänst. Returnumret måste skrivas klart och tydligt på utsidan av försändelsen. Vid felleveranser samt felaktiga varor skall alltid vår kundtjänst kontaktas inom tio dagar. Retur får ej beläggas med lösen, typ postförskott. Generellt råder ingen returrätt för beställda och korrekt levererade produkter.

Myggfri.nu har en integritetspolicy som är där för du som kunds ska kunna känna dig trygg i hur vi lagrar dina personuppgifter. Myggfri utgår ifrån den lagstiftning som införs 2018 inom EU från dataskyddsförordningen GDPR ( General Data Protection Regulation). 

Personuppgiftsansvarig

3wShop AB är personuppgiftansvarig för uppgifter som sparars för användare och kunder av Myggfri.nu. Vid kontakt har du rätt att få reda på vilka personuppgifter vi har registrerade hos oss.

Vilka personuppgifter lagrar/behandlar vi?

  • Namn och identifikationsnummer (personnummer, nationellt id eller organisationsnummer) *om ifyllt
  • Adress
  • Telefonnummer och e-post
  • Kundinfmation (utförda köp och  ärenden).
  • Geografisk information, IP-adress, enhetsinformation, logginformation

Varför?

För att kunna tillhand support för kunder och även för att utföra ärenden kring försäljningsvillkor som garanti och retur. Vi lagrar namn, adress, telefonnummer, e-post och kundinformation i 3 år från ditt senaste ärende på Myggfri.

För att försäkra oss om att lagkrav såsom bokföringslagen lagrar vi personuppgifter så som namn, adress, telefonnummer, e-post och kundinformation så länge det är en rättslig förpliktelse på våra kunder.

Myggfri använder e-post och telefonnummer vid marknadsföring som nyhetsbrev och infomation om erbjudnade. Det gör vi i 3 år från ditt senaste ärende på Myggfri eller vid avregistrering av nyhetsbrev.

Geografisk information, IP-adress, enhetsinformation, logginformation lagras för utveckla och underhålla vår e-handelsplattform mer anpassat för våra användare. 

Dina rättigheter

  • Tillgång till dina personuppgifter. Det innebär att du har rätt att begära ett registerutdrag över den behandling som vi genomför avseende dina personuppgifter. 
  • Rättelse av dina personuppgifter. Vi kommer på din begäran att så snabbt som möjligt rätta de felaktiga eller ofullständiga uppgifter vi behandlar om dig.
  • Radering av dina personuppgifter. Det innebär att du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Det kan dock finnas lagkrav på att vi inte omedelbart får radera dina personuppgifter i exempelvis bokförings- och skattelagstiftning. Vi kommer då att avsluta den behandling som görs för andra ändamål än att följa lagstiftningen.
  • Begränsning av behandling. Det innebär att dina personuppgifter markeras så att de endast får behandlas för vissa avgränsade ändamål.